Spørgsmål & svar

Din bils rustbeskyttelse bliver slidt over tid og kræver derfor en efterbehandling for at sikre, at din bil bliver ved med at være rustfri. Hos Elaskon anbefaler vi, at din bil behandles hvert 2 år, alt afhængig af dit kørelsesmønster og tilstand på behandlingstidspunktet. Er din bil tilmeldt Elaskons garantiordning skal bilen genbehandles hvert 2 år afhængig af, hvilken garanti din bil er tilmeldt. Dette kan ses på dit garantibevis. Elaskons garanti giver dig 100% bekymringsfrihed. Garantien opretholdes ved at få en Elaskon Efterbehandling inden den anviste behandlingsdato på garantibeviset er udløbet.
Alle biler bør undervognsbeskyttes fra ny for at forlænge bilens levetid, da bilerne ikke er produceret til det danske klima og din fabriksgaranti ikke dækker mod rust. Køber man en ny bil, dækker fabriksgarantien rigtigt nok rustskader. Men mange overser, at det kun gælder ved indefrakommende gennemtæring, men ikke på mekaniske dele og bremserør, som har med bilens sikkerhed og drift at gøre – skader, der nemt opstår med tonsvis af salt på vejene i det fugtige danske klima.
En Elaskon rustbeskyttelse betyder, at din bil får en længere levetid, bedre gensalgsværdi den dag du skal sælge den videre og så mindsker du udgifterne til rustreparationer og udskiftning af mekaniske dele, som ofte kan være bekosteligt. Hvis du vil undgå problemer med rust i din bil, anbefaler vi en Elaskon rustbeskyttelse til enhver tid.
En rustbeskyttelse er en behandling, som beskytter din bils undervogn og hulrum mod rustangreb. Når din bil skal rustbeskyttes, er det vigtig det udføres af en faglært, der har kendskab til bilmodellen og bilmærket. Bilen vaskes grundigt for snavs, herefter bliver der gennemgået for rust og skader på belægningen. Efter behandlingen skal bilen stå og tørre, inden huller forsegles, og bilen kan samles. Du vil ofte skulle vente i 1-2 dage, før bilen er klar til at komme ud på vejen igen.
Inden vi påbegynder behandlingen af din bil, vasker vi omhyggeligt undervognen og foretager en inspektion for eventuelle tydelige rust og korrosionsskader. Eventuelt løs rust eller beskadiget korrosionsbeskyttelse fra tidligere behandlinger fjernes med en stålbørste. Efter at have afsluttet vores inspektion vil vi kontakte dig hvis der er kritiske rustskader og anbefale eventuelle nødvendige behandlinger eller reparationer.

Vi anbefaler at du lader din bil genbehandle hvert 2 år. Din bils behandling udsættes for stenslag, oversprøjt, salt og mekaniske påvirkende som i sidste ende slider på din bils behandling. Hvis dit kørselsmønster er over 75000 kilometer om året skal det overvejes at behandle hvert år.

Det er muligt at beskytte dit køretøj med et DIY rustbeskyttelsessæt. Vi anbefaler dog på det kraftigste at besøge et lokalt Elaskonbehandlingscenter, da vores teknikere er specialuddannede og har stor professionel erfaring. Vores udstyr og ekspertise vil give dig en helt anden og langt højere kvalitet. Vores Elaskonbehandlingscentre benytter sig af lifte, avanceret damprenser, tørringsanlæg og injektionsudstyr som ikke er offentlig tilgængelig. At gøre det selv er ikke en optimal mulighed.
Vores netværk af Elaskon behandlingscentre i Danmark yder ikke alle sammen de samme tjenester. Vi råder dig derfor til at kontakte dit valgte center direkte for at drøfte dine specifikke behov og ønsker. Men alle produktapplikationer udføres i henhold med vores officielle manualer og procedurer for at sikre den ultimative beskyttelse af dit køretøj.

Det er sjældent at rust og korrosion beskadiger bilers elektronik. Ved vores behandlinger bruger vi produkter som netop er nænsomme og beskyttende for bilens sensorer og andre blottede elektroniske komponenter.

Rustbeskyttelse virker på den måde, at den lægger sig som et lag mellem jernet og ilten fra for eksempelvis vand. Ved hjælp af denne behandling imod rust, kan ilten ikke komme ind og påvirke metallet, og dermed heller ikke danne rust. Er der først kommet rust, så kan det dog sprede sig derfra, da rustbeskyttelsen ikke går ind i selve metallet, men ligger udenpå. Det er derfor rigtig vigtigt, at behandling imod rust bliver foretaget ekstra grundigt, så man sikrer at ilt og jern ikke kan begynde at arbejde sammen.
Vi anbefaler at du besøger et godkendt lokalt Elaskon behandlingscenter hvert år for at få bilens undervogn kontrolleret og inspiceret for at få fuldstændig ro i sindet. Men hvis du er bekymret for at køretøjets beskyttende undervognsbelægning kan være beskadiget anbefaler vi, at du besøger et Elaskonbehandlingscenter så tidligt som muligt for at minimere virkningen af enhver korrosion der spredes gennem chassiset på grund af eksponering.
Vores centre burger altid den samme fremgangsmåde.

  1. Bilen oversprøjtes en nænsom sæbebarriere som afvaskes efter endt behandling.
  2. Undervognens plastdele afmonteres nænsomt.
  3. Undervognen inspiceres for rust skader
  4. Undervognen damprenses for gammelt salt og eventuelt løs rust.
  5. Bilen sættes i tørrekabine.
  6. Undervogn og hulrum i undervognen behandles efter forskrifterne. Her indsprøjtes voks i alle hulrum med specielle pumper og lanser.
  7. Ydre undervogn påsprøjtes et effektivt slidlag.
  8. Plastikbeskyttelser genmonteres.
  9. Der adskilles nænsomt ind til alle hulrum i bilens øvre karrosseri.
  10. Der indsprøjtes en speciel voks i disse hulrum og alle dele genmonteres med originale clips.
  11. Bilen vaskes og klargøres til levering.

Under hele behandlingen tages billeder som dokumentation. Disse billeder kan downloades efter endt behandling.

Mange nye bilmodeller har allerede adgangshuller der giver os adgang til alle hulrum. Vi borer ALDRIG huller i karrosseriet. Selv ved begrænset adgang som dog er sjældent, er det ikke i din interesse at der bores huller.

Din garanti vil ikke blive påvirket af vores behandlinger. Efter at EU afsagde en dom over bilfabrikkerne i 2001 har det ikke været muligt for bilfabrikkerne at bruge denne undskyldning, da det jo i sagens natur er selvmodsigende. De af vores konkurrenter som stadigvæk borer huller i karrosseriet vil dog gøre din garanti ugyldig. Derfor borer vores centre aldrig huller.
Fotodokumentation er en række billeder som tages imellem hvert stadie af behandlingen. Disse billeder kan downloades efter endt behandling ved at indtaste dit registreringsnummer og password. Vi tager disse billeder dels for at sikre dig som forbruger og give dig ro i sindet vel vidende at din bil er behandlet efter forskrifterne. Det sikrer også at vores centre, selv i travle tider, holder sig til vores procedurer og kvalitetskontrol.
Nye biler udvikler en anden slags rust end den vi kendte fra tidligere. Før i tiden døjede bilejere med synlig rust som skærmkanter og paneler. Denne rust har fabrikkerne elimineret. Men de har ikke elimineret den usynlige rust, som også er den mest omkostningsfulde. De fleste moderne nye biler har nu en masse plastikdæksler monteret rundt om chassisets undervogn. Disse er monteret for at reducere vindmodstanden og forbedre brændstoføkonomien. Store mængder fugtig snavs kan dog hurtigt ophobes mellem køretøjets undervogn og plastikdæksler, hvilket udsætter bilen for alvorlig korrosion. Også på grund af plastikdækslerne, der tager omkring 17-20 minutter at fjerne fuldstændigt, opdages virkningerne af rust normalt først når køretøjet bliver serviceret eller synet. Nye biler er en betydelig økonomisk investering, og derfor anbefaler vi, at du får dit køretøj efterset indenfor det første år.
I taler meget om behandlingerne Clear Protect EC og Clear Protect NG men hvad er forskellen imellem disse behandlinger og traditionelle behandlinger med andre mærker.

Biler er ikke hvad de har været siger man (men det er traditionelle rustbeskyttelser desværre)

Tykke slimede typer af bitumenbaserede (tjære) produkter er stadigvæk det mest almindelig brugte og dette selv om disse produkter ikke har gennemgået nogen nævneværdig udvikling siden 1965.

Moderne biler har avancerede elektroniske systemer og sensorer. Elaskon Clear Protect NG og EC er nyudviklede koncepter som er specielt udviklet til elbiler og nye biler.

Med et gennemsigtigt udseende er produkterne designet til ikke at dække vitale orange ledninger i elbiler samt ikke at beskadige silikone-pakkede sensorer i nye biler. Derudover giver det undervognen et æstetisk udseende.

Hos Bech Nordic A/S udsteder vi livslang garanti (max 30 år) imod gennemtæringer. For at garantien dækker skal din bil være behandlet indenfor 12-36 måneder fra første indregistreringsdato, og et Elaskon produkt skal være det første produkt som din bil er behandlet med. Derudover skal din bil inspiceres (er gratis) hvert år, samt genbehandles hvert 2 år hos et autoriseret Elaskon behandlingscenter. Bag garantien står Bech Nordic A/S.

Elaskon 30 års rustgaranti

Med en 30 års garanti er du virkeligt godt stillet og der er ikke mange betingelser tilknyttet. Herunder kan du se betingelserne som stilles for at opnå garantien.

  • Bilen skal behandles hos et autoriseret Elaskon rustbeskyttelsescenter inden for 1 år fra første registreringsdato
  • Bilen skal inspiceres årligt for skader på behandlingen (gratis)
  • Bilen skal genbehandles hvert 2 år hos et autoriseret Elaskon rustbeskyttelsescenter.
  • Ved skadesreparationer i undervogn og karrosseri skal bilen genbehandles på de reparerede områder.

For flere informationer send en e-mail til: garanti@elaskon.dk

Elaskon – den ultimative korrosionsbeskyttelse for køretøjer.

Vores stationsmedarbejdere er blevet specialuddannet inden for rustbeskyttelsesteknikker. Ved udelukkende at bruge autoriserede elaskonstationer kan man altid være helt sikker på at ens køretøj får den optimale behandling.