Rustbeskyttelsen;

Er et af de punkter, bilfabrikkerne sparer på for at kunne sælge deres minibiler billigst muligt. Teknologisk Institut advarer om sikkerhedsmæssige konsekvenser

Der er ingen tvivl, din bil ruster, men jo mindre og billigere bil du køber, desto mere udsat er bilen for rustangreb. Det mener Danmarks rustekspert nummer et, ingeniør Jan Helbo fra Teknologisk Institut. Han advarer om, at små biler derfor kan være mindre sikre.

Når en bil skal koste under 100.000 kr med danske afgifter, kan det ikke komme som nogen overraskelse, at bilfabrikkerne sparer, hvor man kan, og det er tydeligt, at der også spares på rustbeskyttelsen, siger Jan Helbo.

Der er mindre rustbeskyttende materiale på de små, populære biler, og selv om vi ikke kan sige, hvordan bilerne ser ud om seks, otte eller 12 år, så er der al mulig grund til at advare de mange danskere, der køber en lille, økonomisk bil.

Kan forringe sikkerheden;

De mange stikprøvekontroller, Teknologisk Institut foretager rundt om i Danmark, viser tydeligt, at sparekniven har været i sving, og det kan få stor indflydelse på bilernes sikkerhed i løbet af forholdsvis få år, mener Jan Helbo.

De kollisionszoner, der er en vigtig del af moderne bilers passive sikkerhed, er mere udsat for rustangreb på de billige biler.

De områder, der skal redde liv eller førlighed i tilfælde af et uheld, er mere spinkle end på en større bil, og når de samtidig er mere udsat for rustangreb, kan selv en lille angreb af rust, få stor indflydelse på bilens sikkerhed i løbet af få år, mener Jan Helbo.

Klar tale fra Teknologisk;

Bilfabrikker og danske bilimportører har altid forsøgt at kaste et røgslør ud over rustproblemer på den danske bilpark. Vores biler ruster ikke, har været mange bilmærkers officielle holdning i mange år, og efter de såkaldte rustgarantier er hævet til otte, 10 og 12 år, han mange bilmærker gemt sig bag bedre garantier.

Derfor er det lidt af en sensation, at bilfabrikker, danske bilimportører og Teknologisk Institut har udarbejdet en officiel gennemgang af danske bilers behov for ekstra rustbeskyttelse.

Resultatet af de mange anstrengelser viser imidlertid, at bilfabrikker og Teknologisk Institut er alt andet end enige om nødvendigheden af ekstra rustbeskyttelse. Kun Alfa Romeo melder rent ud. Alfa siger et klart ja til ekstra rustbeskyttelse af deres biler, mens BMW og Mini har en helt anden holdning.

Ekstra rustbeskyttelse er ikke nødvendig, så længe bilen er omfattet af rustgaranti, mener BMW, samtidig med at Teknologisk Institut anbefaler ekstra rustbeskyttelse helt fra ny.

Anbefaler behandling;

Bilmærker som Mercedes, Mitsubishi, Nissan og SsangYong anbefaler efterbehandling fra ny, mens andre bilmærker er kommet så langt, at man nu har en positiv holdning til efterbehandling.

Anbefalingerne fra Teknologisk Institut er klar. Hvis din bil skal holde rusten fra døren i mere end et par år, er det nødvendigt at give ekstra beskyttelse.

Langt de fleste bilmærker skal have ekstra beskyttelse fra dag ét, men der er undtagelser. Biler fra Audi, Mercedes, Skoda, Saab og VW skal blot efterbehandles inden for de første fire år, men Teknologisk Institut anbefaler også ekstra rustbeskyttelse fra dag ét til Seat, som er en del af VW koncernen, og at Volvo som eneste svenske bilmærke også skal have ekstra beskyttelse med det samme.

Af Jørli Petersen BT