Skoda Enyaq-ejer skal have nye højvoltskabler for 29.500 kr., efter at bilen er blev forkert rustbeskyttet

10. februar 2024 af Mikkel Thomsager #RUST

Der er en stor grund til at vores Elaskon Clear Protect EC® overholde alle krav til rust og klimabeskyttelse af elbiler. Med vores koncept løber du ingen risiko som nedenstående sag beskriver: https://www.elaskon.dk/elektriske-biler-rustbekyttelser/

Rustbehandling gik galt

Mange nye biler, og ikke mindst elbiler, er ikke rustbeskyttede ordentlig fra producenten af, og vil man sikre sin elbil et liv, der rækker så længe som batteriet gør, så bør man rustbeskytte bilen.

Men man skal være omhyggelig, når man gør det, viser en afgørelse fra “Ankenævn for biler”, som det uafhængige fagblad Motormagasinet refererer.

En ejer af en Skoda Enyaq indleverede sin bil til et antirustcenter, for at få lavet en rustbeskyttende behandling af undervognen. Udgangspunktet var faktisk ikke rustbeskyttelsen i sig selv, men en særlig undervognsbehandling der også virker støjdæmpende.

God vilje var ikke nok

Efterfølgende var bilens ejer ikke tilfreds med resultatet. Ejerens anker gjaldt ridser på sidedørene, sprøjteprodukter på vinduerne og manglende hætter til hjulboltene, og han indleverede derfor bilen til en FDM-kontrol.

Her fandt man en helt anden og mere alvorlig fejl, i det FDM-kontrollen afslørende, at kablerne til bilens hovedbatteri også var påsprøjtede rustbeskyttende materiale, hvilket ikke er efter sprøjteanvisningen.

Antirustcentret forsøgte at komme kunden i møde på alle klagepunkter og påpegede også, at skulle bilen få problemer som følge af rustbehandlingen, ville antirustcentrets garanti dække.

Regning til antirustcenter: 57.290 kr.

Men efter nærmere vurdering fra en ekspert slår Ankenævn for biler fast, at det ikke er tilstrækkeligt, ligesom en simpel afrensning af højvoltskablerne heller ikke kan garantere, at bilen ikke får alvorlige problemer med de strømførende kabler senere.

Antirustcentret blev derfor pålagt en udskiftning af de berørte kabler samt afrensning af elmotorerne, hvilket et autoriserede Skoda-værksted opregnede til 29.540 kr.

Antirustcentret skal desuden betale 23.750 kr. for sagens behandling ved Ankenævn for biler, og 4.000 kr. for en ekspertvurdering. I alt en udgift på 57.290 kr. (m. moms) for antirustcentret.

Løb ikke denne risiko og henvend dig i stedet til os. https://www.elaskon.dk/elektriske-biler-rustbekyttelser/