Ja mere end andre biler og problemerne i nye biler er generelle og større end først antaget.

Ifølge en nylig rapport fra bilindustrien er nogle moderne elektriske køretøjer overraskende tilbøjelige til korrosion.

Bilmagasinet Auto Motor und Sport har nævnt Teslas Model 3 som en førsteklasses rustkandidat. Andre Tesla-modeller har også haft problemer med bl.a rustne bolte og skivebremser. Elektriske dele fra andre mærker har også været ramt. I mellemtiden sagde Volkswagen, at de har brugt en mindre formue på at forhindre potentiel korrosion på sin ID3-model, som har en 12-års garanti mod at ruste igennem.

Rustekspert Ralf Roessler undersøgte en Tesla-model med kun 300 km på uret til biljournalen, og han fandt ud af, at stellet kun havde fået et tyndt lag maling. A-stolperne var også fyldt med et konstruktionsskum, som absorberer vand. Efter seks måneder vil den blive brun, efter seks år vil den være fuldstændig rusten, sagde Roessler. Rust var også synlig på affjedringer og bærende stolper, sagde eksperten, der forudsagde, at korrosionen ville sprede sig, hvis den ikke blev behandlet.

Rust på biler har takket været de seneste årtiers brug af karrosserigalvanisering sammen med brugen af hulrumsforsegling, plastikhjulskasser og undervognsbeskyttelsesforsegling et mindre synligt problem end tidligere, men problemer er rykket hen hvor de ikke er synlige hvilket er langt mere ødelæggende da udbedring kan vise sig meget kostbar.

Det ser ud til, at producenterne nu sparer på den overordnede rustbeskyttelse og går over til pletgalvanisering, sagde bilmagasinet. Behovet for at spare vægt på grund af tunge indbyggede batterier kan også føre til brugen af tyndere blødt stål og materialer som aluminium og magnesium, som kan reagere og forårsage galvanistisk korrosion. Korrosion som denne kan forblive uopdaget i lang tid, fortalte Marco Oehler, teknisk chef hos GTÜ’s testcentre, til Auto Motor und Sport.

Kombinationsrust

Dette sker, hvis ugunstige materialeparringer (kombinationsrust) bruges på skjulte steder, som er sværere at beskytte, hvis der trænger fugt ind under daglig brug,” sagde Oehler. “Dette virker som en elektrolyt, og der kan opstå korrosionspletter indeni de kan opdages udefra.”

Volkswagen siger, at karmene under dørene til dens ID.3 er forseglet med brede strimler af plastik for at undgå, at de reagerer ugunstigt med stålet, der omgiver dem men denne plastik slides hurtigt og så opstår problemerne. Batteriboksen er også lavet af stål, og den skal også isoleres fra aluminiumsrammen for at forhindre korrosion, sagde VW’s chefudvikler for karrosseri, Johannes Neft. Vi gør vores yderste for, at disse to metaller ikke kommer i kontakt med hinanden, og derfor har vi fyldt stålets inderside med voks, og hulrummene i aluminiumskarmene er blevet specialbelagt,” sagde ingeniøren.

Generel rust er ikke blevet forvist fra bilverdenen, og Tysklands enorme ADAC-motorklub advarer om, at det kan udgøre risici for både ældre el- og konventionelle biler.

Sikkerheden

Rust påvirker kollisionssikkerheden i en bil, især hvis den bærende konstruktion er beskadiget, siger Maximilian Bauer, ADAC Vehicle Technology Specialist. Dette gælder især stolperne, som normalt er mest udsat for rust og spiller en meget vigtig rolle for kabinens stivhed og dermed sikkerheden.

Tesla har tidligere haft problemer med rustproblemer, og en tilbagekaldelse af rustne styrestøttebolte har ramt ejere af Model S. Tesla sagde, at den nu har taget forholdsregler. Tal viser, at rustproblemer stadig påvirker et betydeligt antal moderne biler, uanset om de er drevet af en elmotor eller forbrændingsmotor.

Data indsamlet af GTÜ’s tekniske inspektionsbureau for Auto Motor und Sport viste, at af de 6,66 millioner køretøjer, der blev indsendt til GTÜ’s testcentre til det primære syn, har 441.000 køretøjer siden januar 2020 haft rustproblemer.

Disse var for det meste køretøjer ældre end et årti. Af de 3,46 millioner brugte køretøjer havde 435.000 rustproblemer (næsten 13 procent) og 357.000 havde alvorlige fejl og gennemtæringen.