Men i Danmark er der hjælp at hente, idet Elaskon Danmark overtager garantiforpligtigelserne ved en eventuel gennemtæring som følge af en supplerende rusbeskyttelse.

Direktør for Elaskon Danmark, Niels Bech, undrer sig ikke over Teslas standpunkt idet det ifølge Elaskon Danmark en ganske rimelig måde hvorpå man beskytter sine forbrugere idet den danske rustbeskyttelsesbranche ofte bruger produkter som ikke overholder basale EU-lovgivninger.

Allerede efter én norsk vinter begynder rusten at pible frem på Tesla Model Y. Danmarks mest solgte bil. Det fortæller Funderud Antirust A/S, der lever af at undervognsbehandle biler på de norske veje, i en ny youtube-video.

Og nordmændenes fund er decideret skræmmende. Efter to vintre er det tydeligt, at rusten æder sig ind på Model Y, der i ringe eller slet ingen grad er beskyttet mod vind og vejrforhold fra fabrikken.

– Tesla Model Y er teknisk set og køremæssigt en genial bil. Men den bærer klart præg af at være bygget i et område, hvor rust ikke er et problem, lyder det. Nordmændene langer bl.a. ud efter, at undervognen i Model Y overhovedet ikke er galvaniseret. Ligesom lakken på bilerne er ekstremt tynd. Desuden trænger vand og fugt nemt ind alle de forkerte steder. Og flere steder dækker bilens inder skærme slet ikke udsatte steder, der ellers er meget udsat for rustangreb.

Herhjemme bør danske Tesla-ejere notere sig, at Teslas fabriksgaranti mod gennemtæring bortfalder, lige så snart en hvilken som helst af mærkets modeller undervognsbehandles.

Unik Tesla-regel kommer bag på utroligt mange danskere. Som et af de eneste bilmærker herhjemme lader Tesla dele af sin garantiordning bortfalde, hvis en bil er rustbeskyttet. Biler ruster. Også de helt nye af dem. Der er dog forskel på, hvor godt de er rustbeskyttet fra fabrikken.

Sådan har det i øvrigt altid været med biler. Men mange danskere bliver alligevel overrasket, når de sætter sig bag rattet af Danmarks mest populære bil. På en liste over de mest populære bilmærker i Danmark anfører interesseorganisationen, at det kun er Tesla der benytter sig af det ‘smuthul’ i garantisager. De andre bilmærker har også ‘minusser’, som FDM anfører, men ingen altså i samme kategori som Tesla. End ikke billigmærket Dacia snor sig uden om garantispørgsmål på den måde.

I kommentarsporet til en artikel, Jyllands-Posten for nylig har udgivet om emnet, er overraskelsen da også stor. På en liste over de mest populære bilmærker i Danmark anfører interesseorganisationen, at det kun er Tesla der benytter sig af det ‘smuthul’ i garantisager. De andre bilmærker har også ‘minusser’, som FDM anfører, men ingen altså i samme kategori som Tesla. End ikke billigmærket Dacia snor sig uden om garanti-spørgsmål på den måde.