Kilde:

Redaktør på Motor-magasinet, Bo Christensen Magnus Møller

Af Bo Christensen 14. februar 2024 09:30

DET DANSKE VEJR er desværre ikke helt, som det er i Californien. Her er der regn, sne, is, sjap og ikke mindst masser af salt på vejene om vinteren. Og selv om Tesla stammer fra Californien, så risikerer den altså at ruste, når den lever sit liv på de danske veje.

DET ER SÅ her, at den Californiske bilproducent lader de danske Tesla-ejere i stikken. For Tesla anbefaler, at Tesla-ejerne undlader at rustbehandle bilerne. Og hvis ejerne trodser anbefalingerne, så fraskriver bilproducenten sig ansvaret for både gennemtæring og eventuel skade på komponenter, der er blevet påført rustbeskyttelse.

TIDLIGERE AFVISTE TESLA al garanti ved rustbeskyttelse. Efter en nærmere dialog med FDM ser den amerikanske bilproducent lidt mere nuanceret på det. Men det er stadig ikke godt nok.

DET KAN GODT være, at Tesla kan ignorere virkeligheden og lade som om, at en Tesla ikke ruster. Men det kan kunderne jo ikke. Så risikerer de i hvert fald stå med en gennemtæret elbil før tid. FDM er forbilledligt klare i deres udmelding. De anbefaler ubetinget, at alle biler bør rustbeskyttes uanset hvilken drinlinje bilen har og uanset at bilproducenten anbefaler noget andet.

TESLAS TILGANG TIL rustbeskyttelse er endnu et eksempel på, at Tesla ikke spiller efter de normale spilleregler. Det har på mange områder ført Tesla langt, at de tør tænke ud af boksen og gøre tingene på en ny og anderledes måde. Men her skaber Teslas bare usikkerhed hos køberne og efterlader dem i et limbo. Og spørgsmålet er, om de bliver ved med at finde sig i det?

BLANDT RUSTBESKYTTERNE ER der ikke nogen tvivl om, at alle elbiler bør rustbeskyttes i Danmark. Og gør man det efter forskrifterne, så er der i deres øjne heller ikke nogen risiko forbundet med det. Derfor overtager flere at rustbeskytterne også garantien på bilen, hvis bilproducenten, som det er tilfældet med Tesla, fraskriver sig ansvaret. Men her fedter Tesla altså ansvaret af på andre aktører i branchen – og lader kunderne i stikken.

Det kan godt være, at Tesla kan ignorere virkeligheden og lade som om, at en Tesla ikke ruster. Men det kan kunderne jo ikke.